Van helpende handjes tot vooruitdenken en verbinden
Een terugblik met Karin Teirlinck
Van helpende handjes tot vooruit denken en verbinden
Een terugblik met Karin Teirlinck
Tekst: Cynthia Cornelissen (GHOR Brabant Midden-West-Noord)
Karin Teirlinck is al sinds december 2001 betrokken bij de GHOR in de regio Brabant Midden-West-Noord. In een levendig gesprek deelt Karin haar herinneringen, ervaringen en anekdotes. Haar verhalen bieden een inkijk in de ontwikkeling van de GHOR en de rol die zij heeft gespeeld in de afgelopen decennia.
De beginjaren: Veelzijdigheid en pionierswerk
“Toen ik in 2001 bij de GHOR Brabant-Noord begon, waren we met vijf mensen, waaronder ik als secretaresse,” herinnert Karin zich. “Maar ‘secretaresse’ dekte de lading niet. Ik werd overal voor ingezet. Mijn eerste week stond al in het teken van een oefening. Als er weinig slachtoffers waren, dan was ik ‘de helpende handjes’ voor brandweer en bevolkingszorg. De verantwoordelijkheden waren toen nog niet zo strak afgebakend als nu.”
De organisatie stond in die tijd nog in de kinderschoenen. Karin: “We hadden wel mobiele telefoons en vaste telefonie, maar nog geen smartphones en ook geen Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS). Communicatie verliep via vaste computers, telefonie en e-mail, veel taken moesten handmatig worden uitgevoerd. Ik wist van alles een beetje, ik was zelfs logger in het Regionaal Overleg Team (ROT). Het was een kwestie van aanpakken en leren.”
Een operationeel hart
“Mijn hart ligt in het operationele werk,” vertelt Karin. “Ik ben een echt ‘operationeel dier’. Ik vind de functie van Informatiemanager-CoPI (Commando Plaats Incident) de leukste piketrol die ik ooit gehad heb. Je moest alles direct laten vallen, bij een incident moest ik binnen een half uur van Den Bosch in Boxmeer zijn. Die urgentie, dat schakelen onder druk, dat past echt bij mij.”
Informatiemanagement werd in de loop der jaren een steeds belangrijkere rol binnen de GHOR. Karin werd door René van den Heuvel (Veiligheidsregio Brabant-Noord, † 27 september 2024) betrokken bij de ontwikkeling van het LCMS en werkte nauw samen met landelijke partners om dit te testen en implementeren. “Ik zag al vroeg in dat informatiemanagement een cruciale schakel zou worden in crisissituaties. Het was mooi om daar een bijdrage aan te leveren.”
Persoonlijke herinneringen en memorabele inzetten
Een van de meest ingrijpende gebeurtenissen die Karin meemaakte, was de zedenzaak rond zwemleraar Benno L. “Op een zondagmorgen werd ik gebeld om in actie te komen. Het werd een GRIP 4-situatie. Die dag hebben we tientallen brieven opgesteld en laten bezorgen bij getroffen gezinnen. Door het grote aantal mogelijke slachtoffers, ontstond er in en rond 's-Hertogenbosch maatschappelijke onrust onder ouders die hun kinderen zwemles hadden laten geven. De media besteedden veel aandacht aan de zaak. Het was intensief, emotioneel en logistiek een enorme uitdaging.”
Andere anekdotes brengen een glimlach op haar gezicht. “Ik herinner me een training in de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught. Je mocht daar niets meenemen, maar mijn iPad zat per ongeluk in mijn tas. Dat gaf wat commotie! Ook heb ik vaak met collega’s van de brandweer en politie meegedraaid bij oefeningen. Het netwerk dat ik zo heb opgebouwd, is enorm waardevol gebleken.”
De groei en veranderingen binnen de GHOR
“De GHOR is enorm veranderd in de afgelopen 25 jaar,” reflecteert Karin. “Waar we vroeger vooral handmatig werk deden, is nu veel digitaal en geautomatiseerd. Dat bespaart tijd en vergroot de efficiëntie. Ook het werken met piketdiensten is een belangrijke verbetering. In de beginjaren stond ik altijd paraat, zelfs ’s nachts, omdat ik één van de weinigen was die de telefoon altijd opnam. Nu is dat gelukkig beter geregeld.” Toch blijft de essentie van de GHOR hetzelfde: verbinden en coördineren. “Wij zijn de schakel tussen zorg, veiligheid en het openbaar bestuur. Onze rol is echt onmisbaar.”
Een veelzijdige regio
De regio GHOR Brabant Midden-West-Noord onderscheidt zich door de diversiteit aan risico’s en activiteiten. “We hebben zes ziekenhuizen, huisartsenposten, vliegbases, meerdere grote evenemententerreinen, de EBI in Vught, en veel industriële activiteiten rondom Moerdijk. Daarnaast hebben we te maken met twee GGD’en en twee veiligheidsregio’s, die geografisch niet samenvallen. Dat maakt ons werk extra uitdagend en interessant.”
De mens achter de crisisfunctionaris
Wie is Karin als ze niet aan het werk is? “Ik hou ervan om actief te blijven. Vroeger reed ik paard, nu sport ik drie keer per week om fit te blijven. Mijn werk bij de GHOR heeft me veel gebracht: mooie uitdagingen, bijzondere ervaringen en een hecht netwerk. Ik kijk er met trots op terug.”
Tot slot
Na 25 jaar is het duidelijk dat de GHOR een organisatie is die blijft leren, groeien en inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Dankzij mensen zoals Karin Teirlinck - met hun toewijding, veelzijdigheid en veerkracht - is de GHOR uitgegroeid tot wat het nu is. Een organisatie die niet alleen reageert, maar ook vooruitdenkt en verbindt. “Het is mooi om te zien hoe ver we zijn gekomen,” besluit Karin. “En ik ben trots dat ik daar een bijdrage aan heb mogen leveren.”